Användarvillkor

11.4.2024

Terms and Conditions

Tjänsteleverantör: HemmaMed Oy

KotiLab Kund: Person som beställer laboratorietester, provtagning eller distansläkarbesök, antingen från KotiLabs webbsida eller via kundtjänst, samt personen till vilken tjänsten tillhandahålls.

1. Avtal och godkännande av användarvillkor

Avtalet ingås och användarvillkoren godkänns när kunden gör en beställning via tjänsteleverantörens webbplats eller kundtjänst.

Genom att godkänna beställningen godkänner kunden samtidigt de användarvillkor som tjänsteleverantören har fastställt.

2. Kundens uppgifter och datasekretess

Tjänsteleverantören samlar in följande uppgifter av Kunden: namn, personnummer, adress och kontaktuppgifter. Att göra en beställning via webbplatsen kräver alltid stark autentisering. Kunduppgifterna sparas i det Ajas-patientdatasystem som tjänsteleverantören använder. Användningen och registreringen av de insamlade uppgifterna från kunden har dokumenterats i KotiLab:s registerbeskrivning.

3. Epost

Resultaten skickas till patienten via krypterad epost. Tjänsteleverantören ansvarar inte för eventuella personuppgifter som skickas av kunden via öppen epost.

Tjänsteleverantören är inte skyldig att tillhandahålla tjänster som beställts via epost, om inte Tjänsteleverantören och Kunden har kommit överens om det separat.

4. Service

Tjänsten som erbjuds av tjänsteleverantören inkluderar förberedelse och provtagning på en på förhand bestämd plats och de undersökningar eller prover som Kunden beställt, transport av proven till laboratoriet, analys av proven i samarbetspartnerns laboratorie, meddelande av resultaten till Kunden via krypterad epost och registrering av resultaten i MittKanta. Tjänsteleverantören erbjuder också Kunden möjlighet till att separat boka tid till distansläkarmottagning.

Tjänsten tillhandahålls på den adress som Kunden uppger. Kunden är skyldig att se till att provtagaren har all nödvändig information för att kunna nå Kunden. Om tjänsteleverantören p.g.a. orsaker som inte beror på dem inte kan komma till Kunden, har tjänsteleverantören rätt att fakturera Kunden för provtagningen. Tjänsteleverantören förbehåller sig rätten att definiera sitt verksamhetsområde och när som helst utöka eller minska sitt verksamhetsområde.

5. Giltighetstid för beställningen

Beställningen av produkter och tjänster är giltig fram till den överenskomna provtagningsdagen.

6. Resultat

Resultaten levereras till kunden via krypterad epost när Tjänsteleverantören har fått kundens resultat. Resultaten registreras också i MittKanta. Kunden ansvarar själv för att ge tillstånd för utlämning av patientuppgifter eller att ställa in användningsbegränsningar för patientuppgifter i Kanta-systemet. Om kunden inte har möjlighet att ta emot epost, kan resultaten också skickas per brev. För brev tillkommer en postavgift på 5€. Kunden ansvarar själv för att söka vård hos läkare ifall kundens resultat avviker från referensvärdena eller om kunden har andra symptom som tyder på sjukdom.

Kunden har också möjligher att separat boka tid för KotiLab:s distansläkarmottagning.

7. Avbokningsvillkor

Kunden har enligt konsumentskyddslagen rätt att avboka sin beställning inom 14 dagar från mottagandet av bekräftelsen. Om kunden har beställt en tjänst med ett besök tidigare än 14 dagar, godkänner kunden att avbokningen måste göras senast dagen före provtagningen.

Produkter och tjänster som kunden har beställt kan avbokas kostnadsfritt fram till dagen före provtagningen eller distansläkarbesöket. För avbokningar som sker inom mindre än ett dygn debiteras en avbokningsavgift motsvarande kostnaden för provtagningen eller besöket. Efter provtagningen eller distansläkarbesöket har kunden ingen avbokningsrätt

8. Pris

För produkter och tjänster tillämpas de priser som finns på hemsidan. Tjänsteleverantören förbehåller sig rätten att ändra på priserna. Om tjänster tillhandahålls utanför det primära serviceområdet som bestämts av tjänsteleverantören, har tjänsteleverantören rätt att lägga till en förutbestämd kilometerersättning till priset, enligt överenskommelse med kunden

9. Betalning

Kunden åtar sig att betala det pris som bekräftats i bekräftelsen av beställningen. Tjänsteleverantören fakturerar Kunden för de tjänster och undersökningar som Kunden beställt efter besöket. Fakturan skickas till Kunden efter besöket baserat på den faktiska provanalysen, antingen via epost eller post. Betalningstiden för fakturan är 14 dagar, varefter tjänsteleverantören har rätt att ta ut en förseningsavgift från Kunden. Vi tar ut en påminnelseavgift på 5€ per påminnelse.

10. Reklamationer och kundrespons

Om tjänsten eller produkten inte motsvarar beställningen bör Kunden kontakta KotiLabs kundtjänst via e-post på info@kotilab.fi.

11. Skadestånd

Serviceleverantören ersätter inte indirekta skador.

Serviceleverantören ansvarar inte för eventuella direkta skador på kundens egendom.

Kontaktuppgifter

info@kotilab.fi

Kundtjänst 029 002 0222